Rád bych toto vlákno věnoval pouze problémům s převodovkou Midland, ve vedlejším vlákně se bohužel dost mixují a zaměňují problémy s převodovkou po faceliftu - Getrag. Zde bych chtěl popsat můj příběh, přiložit fotografie z opravy, zajímavé odkazy atd..
Převodovka GS5-65BH, Midland - jedná se o 5-kvalt, montováno do Mini One/Cooper
od začátku výroby, do 7/2004.
Nejčastější závady:
- zadřené vypínací ložisko spojky - které se následně rozpadne
- od tohoto ložiska poškozené vstupní gufero převodovky
- hlučná ložiska uložení v převodovce
- často čtu o problémech se synchrony
- vypadávající zpátečka
Ja měl od počátku, co jsem auto v lednu koupil, převodovku hlučnější. Počítal jsem s tím, že mě asi oprava bude čekat. Koncem června se začal při zařazené rychlosti projevovat zvuk z útrob, který naznačoval, že něco o něco drhne. Auto jsem dal v dobré vůli do servisu, kde bylo servisováno minulým majitelem (před rokem dle dokumentace byla měněná spojka) - říkal jsem si, že když už měli převodovku venku kvůli spojce, poradí si s tím... Po 7 týdnech (!), co auto bylo v servisu, převodovka se 2x vyndávala, závada přetrvávala... Měnilo se vstupní ložisko na převodovce, převodovka prý pohledově vypadá naprosto v pořádku. Jak jsem se sám přesvědčil, pravděpodobně s ní na stole vůbec "nezatočili", jinak by byl problém jasně zřetelný... Když mi došla trpělivost, vydal jsem se do servisu pro auto, postavil ho "na špalky" na zahradu a pustil jsem se do rozborky.
Převodovek je na trhu málo, často s pochybnou minulostí, v nejasném stavu... Takže varianta nákupu staré nakonec padla. Přestavba na novější převodovku také nic-moc (nutnost měnit poloosy, startér a X dalších věcí).
Na YouTube jsem našel video, ve kterém je kompletně popsaná demontáž převodovky z auta, video stojí za shlédnutí, pár kroků je tam zbytečných, pár věcí jsem dělal lehce jinak, ale doporučuji postupovat dle autora
http://www.youtube.com/watch?v=-1bLeMwMG6UPo demontáži převodovky mě překvapil hodně podřený přítlačný talíř spojky ložiskem - vypadá to, hlavně podle stavu vypínacího ložiska, že při výměně spojky se z nějakého důvodu šetřilo a ložisko zůstalo původní
Od přidřeného ložiska bylo podřené i gufero na vstupu do převodovky. Když je vše dole, koupil jsem preventivně novou spojkovou sadu. Další překvapení byl prasácký svár na řadící tyči, při manipulaci s převodovkou se někomu podařilo tuto tyč ulomit. Bohužel těžko dokážu servisu, kde auto bylo, kdo to zavinil... A hlavně už s tím servisem nic nechci řešit...
Tímto padla varianta výměny převodovky za repasovanou (z ebay z anglie cca. 350 liber + doprava naceněna na cca. 70 + doprava staré převodovky také kolem 70 liber + vratná záloha na převodovku, než odešlu mou) - protože má převodovka má tímto způsobem poškozen obal...
repasované převodovky k dispozici např. zde
http://www.ebay.com/itm/GS5-65BH-BMW-MINI-COOPER-5-SPEED-GEARBOX-/262021565568Pustil jsem se do rozborky převodovky. Po odstranění krytu na boku převodovky je možnost převodovkou "zatočit" běžným domácím nářadím - zvolil jsem akuvrtačku a gola ořech 32. Zvuk z útrob byl okamžitě patrný. Bylo potřeba demontovat kola (5. stupeň) a věci kolem - o tom se můžu rozepsat, pokud bude zájem. Při točení na stole jsem zaregistroval, že diferenciál není úplně rovný, výstup z něj jede na jedno kolo - jak to říct - šišatě. Tím se vysvětlují vibrace, kterými auto někdy trpělo... Možná se diferenciál poškodil při nějaké nehodě v minulosti. Po rozborce se podařilo identifikovat pravděpodobný zdroj hluku - ložisko č. 3 z nákresu.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=RA31-EUR-10-2001-R50-Mini-One_16i&diagId=23_0984Vzhledem k poškození diferáku jsem zvolil nákup nových/repasovaných vnitřností do skříně, opět z ebay, místo pouze nákupu a přelisování ložisek.
http://www.ebay.com/itm/MINI-REBUILD-KIT-5-SPEED-GEARBOX-GS5-65BH-/25207054144Díly jsem objednal a zaplatil včera 1.9. (270 liber + cca 35 liber doprava), mají dorazit v pátek 4.9.
Průběžně budu toto vlákno doplňovat o další odkazy a fotodokumentaci.