Pár lidí se mě po SZ ptá, tak se podělím (vždyť jde o prd). Jen doufám že jsem trefil správnou kategorii
. Když tak admini zašíbují... Nechci aby se to zde zvrhlo v nějaké nenávistné tažení. Pokusím se proto o maximálně pragmatický přístup... (pokud někoho nezajímá celý příběh skočte rovnou na "leden 2015").
2014 - ledenPo dlouhém váhání a rozhodování jsem se rozhodl koupit MINI Clubmana. Mám rád auta co mají "duši", auta která nejsou jen plech/plast a 4 kola. MINI tuto podmínku plní. Na tom se shodneme všichni. Dělá ho BMW, píše se o něm jako o "prémiové značce", takže plní i punc stylovky, která prošla proslulou německou kontrolou kvality. Na penězích nesedím a proto rovnou zavrhuji koupě nového. No a když koupit auto, tak jedině v Německu (o auta se tam starají a mají větší výběr). Tímto jsem shrnul postoj z ledna 2014 a na základě toho přivezl JCW Clubmana. Najeto lehce nad 90tis. Jede OK. Celou cestu z D do CZ si chrochtám nad autem "z tohoto tisíciletí" (doposavad jsem jezdil s 20let starou Toyotou, kde výstřel techniky jsou okénka v elektrice). Auto má tempomat, asistenta rozjíždění do kopce (ty vole kouzla!), vyhřívaná sedadla, neřve, nežere (Toyotu mám trochu vyladěnou
). Mé nadšení stoupá ke hvězdám.
Hned posílám VIN do Renocar a dozvídám se, že auto vynechalo "svolávačku": instalace tepelného štítu turba.
Tam se také dozvídám, že auto má mít "runflaty" (na kterých jsem ho rozhodně nekoupil) = v kufru nemám ani hever, ani rezervu... nic. Jsem vytočený (Němčour podělanej) a pořizuju "sadu s kompresorem" a hever (na runflaty jsem neslyšel nic pozitivního). Mám rád věci v cajku (nemluvě o tom, že bych byl při defektu kola v háji). Pak taky povinnou sadu žároviček. Každopádně po tom co zjišťuji ceny v Renocaru, začínám lehce pochybovat, zda mi ta "prémiová značka" za to stála (1200,- za náhradní žárovičky? fakt?). No nic. Auto jezdí, je komplet, technickou prošlo...
období radostiAuto si užívám, účastním se prvních srazů a protože mě to baví auto lehce piplám (na kravinách, jak jinak
). Koberečky... dekory blikačů (které mi po měsíci někdo ukradl)... takže znovu dekory (tentokrát přišroubované/přinýtované, aby už ideálně nikdy nešly sundat), vlajka na střechu, chromované koncovky výfuků... jak píšu. Kraviny, ale dělají mi radost
2014 - listopadProtože jsem auto dovezl na letňácích, řeším přezouvání a první trable (pobavte se
zde ). Beru to ale s humorem, i když taky mě mohlo něco trknout... Jako bonus zjišťuji, že se něco děje s displejem. Prý se to u MINI stává...
2014 - prosinecVánoce se blíží tak palubka začíná blikat jako vánoční stromeček. Nejdřív problikne kontrolka chlazení, potom motor/servis,... no pecka. Kontroluju pod kapotou vše a dolívám vodu v nádržce na max (a když píšu vodu myslím nemrznoucí mix
) což je asi decka-dvě. Vše se zdá být OK.
2015 - ledenZjišťuju proč ten "vánoční stromeček" na palubce. Podfouklo těsnění (nějaké na výfukové části turbíny). Takže začínám řešit servis. Na doporučení předávám auto Mechanikovi #1. No a když už se v tom bude vrtat, tak proč rovnou preventivně nepořešit vše o čem se píše (a je ožehavé). Proslulý napínák třeba nebo trubičku mazání turba (kvůli které se instaloval tepelný štít v Renocaru).
2015 - únorAuto odvážím Mechanikovi #1. Po pár dnech se dozvídám, že auto bylo
v předchozím servisu (tedy ještě někde v Německu!!!) celkem ledabyle opraveno. Nedotažené nebo chybějící šrouby. Neoriginální těsnění. A pravděpodobně už bylo měněno turbo... Jsem upozorněn, že díky novým těsněním na výfuku bude auto trošku kouřit z podkapoty. Tak ať se nelekám.
Auto čadí jako lokomotiva - což neřeším protože je to v pořádku - do chvíle než se rozsvítí kontrolka vody. Oranžová a pak prakticky okamžitě červená. Po otevření kapoty zjišťuju, že nádržka se tlakuje tak, že ani neudrží vodu a vše lítá ven víčkem:
Auto putuje k Mechanikovi #1 podruhé. Tentokrát řešíme, proč to sakra nechladí (auto mezitím přestalo topit). Mechanik navrhuje výměnu termostatu a vodní pumpy. U termostatu se toho moc nepozná (plastový odlitek s překvapením uvnitř, žádný kovový "hříbek" jak jsem zvyklý u Totyoty), ale vodní pumpa má jednu lopatku ulomenou... (a-ha... proto ta diskotéka na palubce v prosinci). Auto vezu domů. Po cca 15km se rozsvítí kontrolka vody. Oranžová a pak prakticky okamžitě červená... Než stihnu zastavit přidá se i kontrolka "motor". S autem dojedu domů prakticky s obrovským vypětím. Auto nejede. Při rozjezdu chcípá.
Po konzultaci s Mechanikem #1 se dozvídám, že to bude asi prasklá hlava nebo blok... nebo špatné turbo. Auto nechávám před barákem a uvažuji jestli ho rozmlátit, rozprodat nebo dát do áček za cokoliv co mi nabídnou. MINI v tu chvíli nenávidím.
2015 - březenAuto stojí před barákem a už měsíc jsem do něj nesedl. Bohužel přichází "blokové čištění". S autem musím odjet. Cesta 1+1 km není problém. Zjišťuji, že displej (na obrázku výše) nesvítí už vůbec... MINI nenávidím ještě víc.
2015 - dubenNacházím vizitku z Renocaru (instalace tepelného štítu) a tak si brnknu. Po popsání všech trablů je mi nabídnuto, že můžu auto přivést. Protože auto cestu nezvládne, ptám se alespoň na prognózu (finanční):
- diagnóza "co je špatně" = 5000,-
- pokud bude špatná hlava musí se vyměnit za novou (obecně platí, že díly se pouze vyměňují... tedy i kdyby byla hlava "jen" křivá a stačilo srovnat v Renocar se to nedělá. Kvůli záruce jen nové díly). Díky tomu je jasné, že servis přeleze 100tis zcela bez problémů (máte představu kolik stojí JCW hlava u "prémiové značky"??? nechtějte mít...).
- nabídku na servis ruším... nemám 100k a nechci do té popelnice narvat ani omylem.
Ozývá se mi známý kolegy z práce - Mechanik #2. Prý "se mu to nezdá" a auto si vyzvedává (odtahovkou). Během týdne identifikuje
vadný termostat (?!). Ten termostat co nemá najeto ani 50km... Následuje reklamace termostatu a výměna za další. Dále Mechanik #2 přichází s teorií, že veškeré potíže jsou způsobené tím, že se auto při první jízdě od Mechanika #1 poprvé přehřálo. Vše ostatní (pravděpodobně prasklá/křivá hlava) jsou jen následek vysokých teplot.
2015 - květenS autem se nic neděje. Mechanik #2 přestává brát telefony, neplní co slíbil. Po měsíci nic nedělání mi sděluje, že na auto nemá čas a že si pro něj mám přijet... (?!). V tu chvíli Mechanika #2 nenávidím víc než MINI.
2015 - červenZde na fóru najdu dopučení (Worry) na servis v Praze - Auto Pupík. Hned volám abych se objednal. Už po telefonu je Mechanik #3 překvapený co se děje a tuší že to bude jen nějaká blbost... Na termín prohlídky čekám 3 týdny. 30. červen jedu do Auto Pupík. Ještě ten den se dozvídám verdikt:
- auto chladí úplně normálně (testováno 3x). stačilo jen
správně odvzdušnit chladící soustavu!bohužel se ale už nikdy nedozvím, zda stačilo správně odvzdušnit už Mechanikem #1, nebo jsem měl mega pech na termostaty (vadný nový díl?).
- za to že motor nejede (a chcípá) může jeho stav. Za vše mluví komprese 10-8-8-10. Motor je "uhoněnej" a dostával neuvěřitelně zabrat.
Ne, nejezdím jako debil (na to mám Toyotu která je na to stavěná) a proto je mi jasné, že tohle auto byla tikající bomba. Němec vylítal a pustil do světa. Slyšel jsem už i názor "a co jsi čekal... Je to JCW. S tím se jinak nejezdí". Asi jo. Nečekal jsem, že se s autem nejezdilo. Čekal jsem, že se s ním slušně zacházelo... no spletl jsem se. To zbastlené těsnění na výfuku (co podfouklo) je mi důkazem, že tohle auto bylo lepené na poslední chvíli za minimální náklady s cílem prodat.
- prognoza: hlava musí dolů. Až bude dole, zjistí se jak jsou na tom kroužky... pokud se půjde i na pře-kroužkování, dojde na kontrolu spodku (šály). Jak hluboko se bude muset jít (a jak moc to bude stát) se uvidí až se podívají dovnitř.
Protože u Pupíka mají práce jako na kostele, auto půjde na dílnu nejdřív ke konci příštího měsíce (cca 20.7.).
2015 - červenecA jsem v současnosti. Dnes jsem mluvil s Mechanikem #3 v Auto Pupík. Na autě dělají od 23.7. Hlava je dole a zjišťuje se tlakovou zkouškou jestli není prasklá. Do konce měsíce (tedy prakticky do tří dnů
) se dozvím
finální verdikt jak hluboko bude nutné jít a kolik to bude stát. Tak uvidíme co uvidíme...
stay tuned
(editováno o měsíc později)
Srpen - 1. týdenAvizovaný verdikt do "konce měsíce" nemám. Nikdo se neozval. cca v polovině týdne volám Mechanikovi #3 v Auto Pupík. Zvedá mi telefon a dozvídám se, že je na dovolené. Doporučuje mi kontakt na kolegu (Mechanikem #4). Volám Mechanika #4. Dovolám se hned a na dotaz jaký je verdikt s autem slyším: "no pracujeme na tom...". Jako bonus mi sdělí, že hlava je stejně v nástrojárně (kde nestíhají) a pro něho moje auto není priorita
. No... tak alespoň, že pro Mechanika #3 je...
Srpen - 2. týdenHned na začátku týdne volám Mechanika #3. Jsem jak na jehlách. Nedovolám se. Obratem přichází SMS: "jsem v zahraničí, obraťte se na kolegu". NEEE! Dovolená druhý týden... Abych znovu slyšel "no děláme na tom + není to priorita" opravdu mluvit s Mechanikem #4 nepotřebuju. Takže nevolám nikam a tiše trpím.
Srpen - 3. týdenDávám se na náboženství a už od pondělí pronáším modlitby ke všem Bohům o kterých jsem slyšel že určitě existují. Chci, aby zazvonil telefon a já se dozvěděl co do prdele s tou zasranou popelnicí a kolik to kurva bude stát! No takhle to úplně nebylo. Nechci být v požadavcích nahoru tak sprostý. Ale obsahově to souhlasí. Volat sám nechci. Připadám si totiž jako totální idiot (navíc, co když má Mechanik #3 třetí týden dovolené?). Je pátek. Modlení nepomáhá. Nikdo nevolal. Už to nevydržím a volám sám. Mechanik #3 to zvednul a není na dovolené!
Prakticky první věta kterou slyším je "no už to kompletujeme...".
A verdikt? "podfouknuté těsnění pod hlavou mezi #2 a #3 válcem. kroužky jsou v pořádku, šály jsou v pořádku..." pak následoval výčet dílů které se měnily. Ty už nevnímám. Nejdůležitější info už padlo. NEBUDE SE KUTAT HLOUBĚJI! A největší kámen úrazu bylo podělané těsnění pod hlavou. "V pondělí to otestujeme, takže v úterý by jste si pro něj mohl přijet...". To jako za pouhé 3 pracovní dny? Blesk z čistého nebe?
Srpen - 4. týden?Co přinese? Já vážně nevím... Po 3 týdnech čekání na termín prohlídky, 4 týdnech čekání na zahájení prací, 4 týdnech (?) práce... se neodvažuji odhadovat ohledně času nic. O tom, že by práce nebyla 100% OK ani neuvažuji. Ale o tom, že se v úterý 25.8.2015 svezu (po 3/4 roce) v opraveném autě, by se dalo pod tíhou předešlých týdnů (se obávám) s úspěchem pochybovat.
stay tuned