Pracovní povinnosti mně dohnaly k výletu do Prahy.. Jelikož se jako nejpohodlnější již delší dobu jeví rychlíky, tak mi šéf automaticky koupil lístek na nezbytné splnění úkolu a pak hned nejbližším zpátky.. to bych ale nic moc nezvládl v Matičce Praze, takže když se mi podařilo vyměnit lístek za pozdější rychlík, bylo rozhodnuto, že se určitě musím kouknout do některého ze dvou pražských dealerství Mini na tolik omílaný a diskutovaný hit mnichovské automobilky. Měl jsem vytvořený vlastní názor a nepředpokládal jsem, že bych ho v reálu nějak diametrálně měnil, ale ono přecejen obrázky a zprostředkované informace jsou něco jiného, než osobní zkušenost a možnost vidět auto na vlastní oči..
Hanso se nabídl, že tam se mnou zajede, tak odpadly problémy "venkovana" s MHD v Praze. Jelikož se se svou R56 Hanso po městě rozhodně nemazlí, tak jsem měl i srovnání dynamiky jako na talíři.
Využili jsme nabídky obou prodejců Martina a Radima a vyzkoušeli si jak červený zamaskovaný Cooper (3válce, 1.449ccm, 136k), tak žlutooranžový Cooper S (4válce, 1998ccm, 192k) osobní krátkou testační jízdou.
Jako dlouholetí klasikáři a poslední dobou i oba majitelé obou generací New Mini s "S" ve znaku (R53 a R56), první co jsme chtě nechtě museli hodnotit je design. Při bočním pohledu je zcela patrné, že těch 10cm nárůstu oproti 2G je v přední části až po A sloupek. Na velké zadní světla se určitě dá zvyknout, ale tomu předku tak nějak těžko budu hledat porozumění. Přední světlomety prý už nebude možné objednávat s xenony, ale pouze s halogeny, se kterými ty světla vypadají tak nějak prázdně.. řešením budou LED světla, která mu "sluší" mnohem více.. ovšem za příplatek. Spodní pozičky/mlhovky jsou už tak velké, že stačí do nich napustit vodu a můžete v nich chovat rybičku, jak Hanso poznamenal..
To že verze s "S" ve znaku vypadají atraktivněji díky propracovanější kosmetice auta oproti "levným" variantám je praktikováno už od G1, která určila původní směr. Od té doby se evoluce posunula o nutný kus cesty.. to co dělá "S" eskem, je na první pohled rozpoznatelný nasávací otvor na kapotě.. u G1 naprostá nutnost díky mezichladiči kompresoru umístěnému nahoře na motoru. U G2 už to bylo víceméně naoko, díky přechodu na Turbo motor. U G3 je už na první pohled poznat, že nasávací otvor v kapotě je jen atrapa.. Vnitřní černý plast je totiž jen imitací mřížky. Další zjevnou přelomovou událostí je přechod na pětišroubové kola, což znemožní použití disků z prvních dvou generací, které byly vzájemně kompatibilní, ale pouze čtyřšroubové. Jak jsem psal, design je věcí subjektivně hodnotitelnou, takže je na každém, jestli se mu Mini (2014) líbí nebo nelíbí. Svou optickou hravost a odlišnost od masivní produkce si ponechalo, BMW má svěle zvládnutý marketing, takže si své kupce rozhodně najde.
Po obhlídce je na čase usednout za volant a vyrazit na krátkou projížďku. Nejdříve se nám dostává do ruky slabší verze Cooper. Moc od toho neočekávám, nechávám se ovládat předsudky, o to větší je moje překvapení, když obvzláště v módu Sport se auto opravdu chová čile. Dá se říci, že Cooper bude vhodná varianta pro ty, co potřebují auto na denní ježdění a když je chuť čas od času, tak se "přepnou" a užijou si víkendové zatáčkování.
Oproti tomu verze "S", která se nám dostala do rukou o chvíli později je upečená ze zcela jiného těsta. Dvoulitrový čtyřválec není nejsilnější na světě, ale těch 192k dokáže auto o hmotnosti cca 1250kg rozhýbat během mrknutí oka.. ale co hlavně.. ono to auto tak nějak zmužnělo a dospělo.. v době prokletého downsizingu, kdy i Impreza Turbo směřuje do juniorské třídy 1.6T, je i přes "neúctu k tradici" posílení a zvětšení motoru na 2.0 Turbo dobrým tahem. Ono to srovnání se Subaru není úplně od věci. Byť tedy předváděcí kousek byl vybavený automatickou převodovkou s možností manuálního řazení a s pádly (příplatek 47tis.), tak motor nás překvapoval svým projevem pouličního bitkaře a závodníka.. v módu Sport krásně popcornoval, bylo zřetelně slyšet odfukování turba a při podřazování jsme zaznamenali i sexy zvuk meziplynu.. prostě, pokud se nám nepozdává fakt, že Mini chodí do posilovny a zobe tam nějaké bobule po kterých kyne, tak tohle je aspekt, kterým to vynahrazuje plnými hrstmi. Maximální rychlost by měla být 233km/h, ale tohle se během krátké testovací jízdy po Praze nedá zjisit.. zrovna tak ani spotřeba.. na to by byl potřeba celý víkend, aby mohl člověk poskytnout nějaká relevantní data.. snad někdy příště.
Ještě jsem opomněl zmínit interiéry. Ty se s každou další evolucí zlepšují ve kvalitě a zpracování použitých materiálů a přibližují se svému mateřskému BMW. Sedačky jsou výborně tvarované s bočním vedením, kdy možná objemnějším lidem bude kapku ouzko, ale nás ostatní skvěle podrží v zatáčkách. Středový budík už pozbyl jakéhokoli technického významu a je to jen reminiscence na doby, kdy ukazoval rychlost.. teď tam svoje místo našel lcd displej s výborným rozlišením a navigací.. zvláštností co jsme si vyzkoušeli v "eSku" byl head-up displej, který jsme si sice vysunuli, ale polovinu cesty byla tma.. až pak (těžko říci, jestli jsme něco v menu spustili) se z ničeho nic objevila rychlost. Abychom ale interiér jen nechválili, tak našli jsme i drobnosti, které nás zarazily. Na zadních sedačkách chybí jakékoli madlo, kterého byste se mohli držet zatímco si řidič užívá jízdy. A na předních sedačkách jsou ve stropnici nad hlavou řidiče i spolujezdce utváry zřící jako nějaké "zámky", o kterých nikdo neví k čemu vlastně mají sloužit. Tak třeba někdo další, kdo podstoupí návštěvu a předváděcí jízdu nám tuto zvláštnost objasní.
Co říci závěrem? Pokud Vás G3 zaujala, nebo byste si ji rádi prohlédli, tak jako já na vlastní oči, neváhejte navštívit nebo kontaktovat Martina (Renocar - Praha Čestlice) a Radima Invelt (Invelt - Praha 5 Stodůlky), určitě Vás oba rádi uvítají, auta předvedou a zvídavé otázky zodpoví..
PS: ještě jsem v textu zapomněl zmínit, že už onen Cooper měl manuální 6.stupňovou převodovku.. a automat byť teda fungoval výborně není zrovna to, co bych si v autě pro radost z jízdy představoval, ale ono je to o osobní volbě.. jestli je člověk chromý ne levou nohu, nebo si namůže zápěstí častým řazením..
jo a při procházení materiálů, co jsem si odnesl, jsem narazil na fotky Mini S s John Cooper Works Exterior Package (obdoba Works/Aero Packetu u G1 i G2) a musím uznat, že ty dodají autu ten správný agresivní sportovní look.