Ahoj,
vloni, když mi v Renocar Brno řekli, že mám trochu zteřelý řemen, tak jsem tomu nevěnoval moc pozornost.
Když jsem to před pár dny při hrabání se v motoru viděl, tak tohle už jsou asi víc jak drobné prasklinky
Příloha:
R56 drážkovaný řemen 3.jpg [ 320.62 KiB | Zobrazeno 3317 krát ]
Zároveň mi ukapávala trochu chladicí kapalina, vyměnil jsem expanzní nádobku, která měla zespodu prasklinky, a ukapávání se omezilo na pravou stranu vozu. Takže těsnění vakuové pumpy. Preventivně jsem si objednal celou novou pumpu, když už tam polezu, tak že vyměním nejen její těsnění.
A pokud chcete vědět, jaká je výměna řemene a vodní pumpy pro neautomechanika amatéra se skrovně vybavenou garáží... pak musím říct...
JE TO VÝZVA Mám pár fotek, pak mi kleknul mobil zimou, ale kdo tohle dělal tak ví, jak málo místa na ruce tam je:MŮJ POSTUP:- napínák řemene do servisní polohy očkovým klíčem 21mm (lehce zahnuté ploché očko)
- tím klíčem se tam sice vlezete shora, ale pro zacvaknutí zajišťovacího pinu nepootočíte klíčem dost, tzn. musí se odmontovat vrchní černý plechový obvodový rám motoru (to je ten kde jsou zámky kapoty a gumové dorazové špuntíky
- rám se nemusí celý sundavat pryč z auta, stačí povolit všechny šrouby, sundat chromovanou mřížku chladiče a rám povysunout dopředu
- tím se udělá prostor pro ten 21 mm klíč a napínák zvednete a zajistíte pinem (ten s pružinkou na napínáku) - zprvu to chce větší sílu, ale pak už to udržíte v ruce fajn
- sundat kolo, sundat koberec z podběhu (bacha, bývá chycený i zespoda do těch krycích plechů a ty plastový úchytky jsou peklo, všechno olámané, mějte při ruce ostrý vrut, který zašroubujete do středového dříku s ulomenou hlavičkou a vytáhnete dřík ven, pak jde celá úchytka snadno. V přední části je zespodu takový krycí plechový trojúhelník na třech šroubech, ten sundejte taky, vadí pak při vypouštění chladicí kapaliny spodní hadicí chladiče
- kluzné kolo mezi řemenicí klikovky a řemenicí pumpy má vytahovací pásek, tento pásek má na konci obdélníkový otvor za který lze zaháknout o výstupek ve vytaženém stavu, tím se povolí jeho tlak na řemen
- teď už je z boku přístup k řemenu, který lze sundat a nasadit nový a opakovat postup demontáže obráceně
-
mno a pokud se chcete vrhnout do pumpy:Příloha:
R56 vodní pumpa 1.jpg [ 123.34 KiB | Zobrazeno 3317 krát ]
- je tam fakt blbej přístup, takže záleží na vašich garážových možnostech
- jedna varianta je: zvednuté PP kolo heverem a dalším heverem podložená vana motoru. Povolíte 4 šrouby držáku motoru na pravé straně (nevyndavat úplně, stačí povolit, jsou dlouhé. A pak buď povolíte hever pod vanou a nebo přizvednete auto. Tím se vám pravá strana motoru tak o dva centimetry sníží v průhledu v podběhu a budete mít lepší přístup.
- lepší varianta je, že bezpečně zajistíte motor podpěrou a odšroubujete celý ten držák motoru, tím můžete klesnout s motorem ještě níž a navíc získáte přístup i shora.
- já zvolil jen to částečné povolení šroubů
- vypustíte kapalinu odmontováním hadice v dolní části chladiče
- sundáte pogumovanou řemenici pumpy (tři šrouby, řemenice se točí, takže při povolení si ji musíte umět podržet.
- pumpa má 5 šroubů, tady se vyřádíte, chce to štíhlé ruce, povolit malým otevřeným klíčem a pak odšroubovat rukama
- při povolení posledního šroubu se pumpa uvolnila a vyteče ješte tak půllitru chladící kapaliny, tak s tím počítejte a mějte po ruce nádobu
- vyndat pumpu mezi hadicema, trubkama je trochu jako ježek v kleci ale dá se.
- s novou pumpou opačný postup
- při skládání zpět, tak nejprve povolit napínák řemene, pak teprve šroubovat černý plechový rám motorového prostoru
a ne jako já, když jsem pak zjistil, že napínákem zespoda nehnu a zhora taky ne, protože už jsem měl ten rám přišroubovaný a nevešel se mi tam ten 21mm klíč
-
dolití chladicí kapaliny a odvzdušnění- mělo by se tam vejít asi 5,2 až 5,5 litru, mě na první nalití tak 4.5-5
- na domku termostatu je odvzdušňovací plastový černý šroubek (velké plus na hlavičce), je těžko vidět, ale je tam. Vyšroubovat a dolévat, zašroubovat jakmile začne vytékat kapalina.
- další odvzdušnění jízdou, postupně zkontrolovat těsnost okruhu, jestli někde nekape, dolévat kapalinu k rysce MAX pokud ještě klesá.
- ještě jsem za jízdy sledoval teplotu přes OBD na mobilu (Torque) takže bylo vidět, jak se postupně stabilizuje a všechno maká jak má.
- dobré je mít směs chladicí kapaliny v bandasce se známým objemem, abyste viděli, kolik už jste jí tam dolili a kolik ještě chybí.... kdyby náhodou byl někde únik, tak abyste nelili vyrchem a spodem vám to neteklo na nohy
- použil jsem Sheron Antifreeze Maxi D (fialová) v poměru 1:1 s destilkou.