Tak abych toto vlákno uzavřel a třeba v budoucnu někomu s podobným problémem pomohl, tak stručně shrnutí a výsledek.
Motor: MINI Cooper, R56, 88kW, 2008. Atmosférické motory N12 měly dvojnásobný VANOS (časování ventilů výfuku i sání) a VALVETRONIC (variabilní zdvih ventilů sání) na rozdíl od "S" verzí N14, které mívaly jen jeden VANOS na sání a žádný Valvetronic.
Projevy:Při startu motoru příchod poruchy - snížený výkon
Motor nelze vytočit do vyšších otáček, výkon je opravdu nízký, sotva to jede (max 15km/h po rovině).
Tato porucha se pravidelně objevuje po delší jízdě (30 min+) a následném odstavení vozu. Při opětovném nastartování příchod poruchy.
Po nějaké době kdy je motor vypnutý porucha sama odezní a auto jede zase úplně normálně.
Detailnější projevy:Nadměrné zahřívání serva Valvetronic, fakt je dost horké. Diagnostika přes OBD (Torque apod.) hlásí dvě poruchy P1050 a P1062. Detailnější diagnostika BMW ISTA popisuje tyto poruchy takto:
DME 2851 DME:
Valvetronic servomotor, activation - Open circuit (přerušený obvod) - P1050
DME 2863 DME:
Valvetronic, power limitation - Eccentric shaft does not move to full lift position (excentrický hřídel nelze nastavit na maximální zdvih ventilů) - P1062
Servomotor má konektor se 2 piny. Kontrola impedance:
Mezi piny 1 a 2 naměřeno 0,0 Ω
Mezi pinem 1 a kostrou serva (kostra vozu nebo - pól baterie) naměřeno 2.5 kΩ -> BMW požaduje impedanci větší než 100kΩ
Mezi pinem 2 a kostrou také 2,5 kΩ.
Tohle je hlavní vodítko že je servo špatné, ač většinu času nějak funguje z posledních sil.
Odstranění:Výměna serva Valvetronic za nové. (cca
2300 Kč na eshopu,
5800 Kč BMW).
Nové servo má impedanci mezi piny a kostrou >100 MΩ, tzn. izolováno a v pořádku
Demontáž a montáž je celkem snadná, vyjde tak na hodku, podle toho kolikrát vám zapadnou šroubky do motoru
Musí se sundat tlumič sání (1 šroub) a celá krabice s filtrem vzduchu (1 šroub a naražené jen na plastových špuntech).
Pak už je přístup k servu lepší, odpojit konektor, 3 torx šrouby, servo má na zadní straně otvor na imbus 4mm pro otáčení rotorem, z hlavy se tak snadno točením proti směru hodinových ručiček vyndá.
Pod přírubou má plechové těsnění, dával jsem nové, ale možná nebylo ani potřeba (cca 199 Kč).
Montáž nového serva je obrácený postup.
Pak je doporučeno udělat
adaptaci serva Valvetronic přes diagnostiku. Já ji udělal, servo si projede krajní polohy při vypnutém motoru.
Možná není potřeba, protože po opětovné montáži řídicí jednotka DME zjistí, že má jiný úhel excentrické hřídele než měla a požadovala naposledy a provede srovnání a aktivaci. Ale všechny manuály říkají, adaptujte, tak jsem adaptoval.
Mno a po nastartování subjektivně změna k lepšímu, lepší zvuk při startu a těsně po něm, lepší zvuk při vypnutí motoru a motor jede super, hladce a plynule
Perlička:3 týdny bylo auto v brně v servisu s touto závadou a závada nebyla identifikována auto vráceno v pátek ve stavu kdy jelo, bohužel jsem musel servisu zaplatit diagnostiku a práci (sundání a nandání víka ventilů a nové těsnění víka ventilů).
V pondělí opět stejné projevy závady, udělal jsem si diagnostiku sám, objednal servo a dneska je středa a auto opět lítá, oprava cca 1 hod.
Poučení:Až budete dávat auto servisovat, tak si několika dobře mířenými dotazy zjistěte, zda servis už někdy takový motor měl v ruce, jinak je to ztráta času a peněz.
A spousta užitečných informací je i na fórech od BMW, mají stejné Valvetronic systémy jak MINI, nečekaně
A nečekaně mají tento samý problém relativně často.