Prepnout do plneho zobrazeni
úpravy, spotřeba, převodovky, olej...
Odeslat odpověď

R56 - Porucha VALVETRONIC, nouzový režim, omezený výkon

12. led 2017 20:17

Ahoj,
moje MINI (R56/88kW/2008) se mi přeplo do nepopulárního LIMP (omezený výkon), problém je někde kolem systému regulace zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC.
Zatím to vypadá na poruchu serva.

Nebyl by někdo z vás, kdo vlastní příručku pro R56 od Bentleypublishers, tak ochotný a přeposlal mi těch pár stránek k valvetronicu? Jen abych se nachytřil a směroval servis správným směrem.

PS: pokud jste někdo zahlédl v brně MINI, jak se rychlostí asi 10km/h posouvá po centru, pak jsem to byl já, heh :) :)

Děkuju moc.
Pavel
Naposledy upravil schimi dne 26. led 2017 07:50, celkově upraveno 4

Re: R56 - porucha valvetronic serva - bentley manuál - má ně

12. led 2017 21:38

Ahoj, manual mam a mohu nafotit. Naved me, co mam hledat..

Re: R56 - porucha valvetronic serva - bentley manuál - má ně

12. led 2017 22:06

Myslím že tam je přímo kapitola valvetronic, nastavení zdvihu ventilů sání, excentrická hřídel, někde v okolí nastavení rozvodů a vanos.

Re: R56 - porucha valvetronic serva - bentley manuál - má ně

13. led 2017 11:26

Mas to v mailu..

Re: R56 - porucha valvetronic serva - bentley manuál - má ně

14. led 2017 19:43

worrycz děkuji za ochotu, trochu teorie jsem načerpal, teď už jen ve spolupráci se servisem dokončit diagnostiku a minika zase probrat k životu...

Nikdo z vás zatím neměl s Valvetronic problémy?

Valvetronic je BMW systém pro variabilní zdvih sacích ventilů - excentrický vačkový hřídel + servomotor, místo klasické škrtící klapky. R56 88kW (non-S) mají právě systém Valvetronic pro řízení výkonu zdvihem sacích ventilů a dvojitý VANOS pro časování ventilů sání a výfuku.

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

23. led 2017 09:21

Takže výsledek je takový, že závada nebyla odhalena, po sundání víka ventilů, vyčištění VANOS ventilků, vyzkoušení a adaptaci serva VALVETRONIC vše fungovalo bezchybně.
Po smontování motor funguje bez závady, diagnostika čistá, volnoběžné otáčky drží krásně i za studena.

Takže zatím se to auto tváří, že se opravuje samo :-D Tak snad to tak vydrží :-D

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

23. led 2017 09:51

Mě teď občas zlobí... jakoby se začal dusit a když pustím plyn tak si streli do výfuku a pak jede zase dal, děje se to nepravidelně ale vůbec se mi to nelíbí. Doufám ze je teorie samoopravovani správná :D ale myslím ze mě nepomůže

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

23. led 2017 11:03

Mě po studeném startu, když motor udržuje zvýšené otáčky (kolem 1100 ot/min) hodně kolísal, po zahřátí a poklesu otáček na volnoběh už celkem ok. Při jízdě se to neprojevovalo nijak, motor jel v celém rozsahu otáček dobře.

Při poruše, ještě než to spadlo do režimu sníženého výkonu, tak těžce udržoval volnoběžné otáčky, reakce otáček na přidání plynu byla výrazně pomalá a nešlo (ani na volnoběh) vytočit do vyšších otáček, postupně nešlo vytočit víc jak na cca 1800 ot/min. Ale to zároveň už přišel LIMP (signalizace omezení výkonu - symbol motoru s poloviční výplní) a už jsem se jenom ploužil tak 10km/h. Druhý den v servisu už prý auto opět bez chyby a vše jelo normálně :)

V tomto stavu diagnostika hlásí dvě poruchy:
DME 2851 DME: Valvetronic servomotor, activation - Open circuit (přerušený obvod) - P1050
DME 2863 DME: Valvetronic, power limitation - Eccentric shaft does not move to full lift position (excentrický hřídel nelze nastavit na maximální zdvih ventilů) - P1062

Tak se mrkni diagnostikou, jestli už něco nehlásí.

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

23. led 2017 12:14

Pro zajímavost motor N12 (R56 88kW Cooper = bez turba) po demontáži víka ventilů a filtru sání. Vpravo vzadu servo VALVETRONIC.
Přílohy
20170120_100617_small.jpg
R56 N12 servo VALVETRONIC
20170120_090602_small.jpg
R56 N12 po demontáži víka ventilů

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

24. led 2017 00:31

Tak alespoň pro mne velké překvapení, že jsou ty motory tolik rozdílné. Čekal jsem prostě turbo pryč a pár věcí kolem jinak. Tohle je proti turbu úplně jiná filozofie...
Skoro to na mne působí, že neturbové verze hodně vypiplali a na turbo verzích dali turbo, ubrali technologií a řekli si, že to stačí... :wink: Turbo má obič škrtící klapku, z počátku (do 2010?) pouze na sací vačce změnu časování, žádná změna zdvihu... ale tak high-tech alespoň něco bylo, když je tam přímé vstřikování... :wink:

Re: R56 - porucha valvetronic - kolísání volnoběhu, nouzový

25. led 2017 20:09

Tak abych toto vlákno uzavřel a třeba v budoucnu někomu s podobným problémem pomohl, tak stručně shrnutí a výsledek.

Motor: MINI Cooper, R56, 88kW, 2008. Atmosférické motory N12 měly dvojnásobný VANOS (časování ventilů výfuku i sání) a VALVETRONIC (variabilní zdvih ventilů sání) na rozdíl od "S" verzí N14, které mívaly jen jeden VANOS na sání a žádný Valvetronic.

Obrázek

Projevy:
Při startu motoru příchod poruchy - snížený výkon
Motor nelze vytočit do vyšších otáček, výkon je opravdu nízký, sotva to jede (max 15km/h po rovině).
Tato porucha se pravidelně objevuje po delší jízdě (30 min+) a následném odstavení vozu. Při opětovném nastartování příchod poruchy.
Po nějaké době kdy je motor vypnutý porucha sama odezní a auto jede zase úplně normálně.

Detailnější projevy:
Nadměrné zahřívání serva Valvetronic, fakt je dost horké. Diagnostika přes OBD (Torque apod.) hlásí dvě poruchy P1050 a P1062. Detailnější diagnostika BMW ISTA popisuje tyto poruchy takto:
DME 2851 DME: Valvetronic servomotor, activation - Open circuit (přerušený obvod) - P1050
DME 2863 DME: Valvetronic, power limitation - Eccentric shaft does not move to full lift position (excentrický hřídel nelze nastavit na maximální zdvih ventilů) - P1062
Servomotor má konektor se 2 piny. Kontrola impedance:
Mezi piny 1 a 2 naměřeno 0,0 Ω
Mezi pinem 1 a kostrou serva (kostra vozu nebo - pól baterie) naměřeno 2.5 kΩ -> BMW požaduje impedanci větší než 100kΩ
Mezi pinem 2 a kostrou také 2,5 kΩ.
Tohle je hlavní vodítko že je servo špatné, ač většinu času nějak funguje z posledních sil.

Odstranění:
Výměna serva Valvetronic za nové. (cca 2300 Kč na eshopu, 5800 Kč BMW).
Nové servo má impedanci mezi piny a kostrou >100 MΩ, tzn. izolováno a v pořádku :)

Demontáž a montáž je celkem snadná, vyjde tak na hodku, podle toho kolikrát vám zapadnou šroubky do motoru :)
Musí se sundat tlumič sání (1 šroub) a celá krabice s filtrem vzduchu (1 šroub a naražené jen na plastových špuntech).
Pak už je přístup k servu lepší, odpojit konektor, 3 torx šrouby, servo má na zadní straně otvor na imbus 4mm pro otáčení rotorem, z hlavy se tak snadno točením proti směru hodinových ručiček vyndá.
Pod přírubou má plechové těsnění, dával jsem nové, ale možná nebylo ani potřeba (cca 199 Kč).
Montáž nového serva je obrácený postup.

Pak je doporučeno udělat adaptaci serva Valvetronic přes diagnostiku. Já ji udělal, servo si projede krajní polohy při vypnutém motoru.
Možná není potřeba, protože po opětovné montáži řídicí jednotka DME zjistí, že má jiný úhel excentrické hřídele než měla a požadovala naposledy a provede srovnání a aktivaci. Ale všechny manuály říkají, adaptujte, tak jsem adaptoval.

Mno a po nastartování subjektivně změna k lepšímu, lepší zvuk při startu a těsně po něm, lepší zvuk při vypnutí motoru a motor jede super, hladce a plynule :-D

Perlička:
3 týdny bylo auto v brně v servisu s touto závadou a závada nebyla identifikována auto vráceno v pátek ve stavu kdy jelo, bohužel jsem musel servisu zaplatit diagnostiku a práci (sundání a nandání víka ventilů a nové těsnění víka ventilů).
V pondělí opět stejné projevy závady, udělal jsem si diagnostiku sám, objednal servo a dneska je středa a auto opět lítá, oprava cca 1 hod.

Poučení:
Až budete dávat auto servisovat, tak si několika dobře mířenými dotazy zjistěte, zda servis už někdy takový motor měl v ruce, jinak je to ztráta času a peněz.
A spousta užitečných informací je i na fórech od BMW, mají stejné Valvetronic systémy jak MINI, nečekaně :-D A nečekaně mají tento samý problém relativně často.
Přílohy
stare_servo_valvetronic3.jpg
Staré servo
valvetronic_po_demontazi.jpg
Po demontáži
stare_servo_valvetronic2.jpg
Staré servo
stare_a_nove_servo_valvetronic.jpg
Vlevo staré vpravo nové servo
nove_servo_valvetronic2.jpg
Nové servo
nove_servo_valvetronic.jpg
Nové servo

Re: R56 - Porucha VALVETRONIC, nouzový režim, omezený výkon

11. bře 2017 10:59

To jsi ještě dopadl dobře. Dělám teď GO motoru a tam se přišlo na vydřené uložení vačky od prasklého o-kroužku. Přes to se ztrácí tlak oleje pro přesuvník. Uložení samostatně zatím nejde u Mini i PSA jen kompletní hlava (inovace) cena přes 50 tis. Kč.

Re: R56 - Porucha VALVETRONIC, nouzový režim, omezený výkon

12. bře 2017 09:13

Tak ten můj motor má nalítáno skoro 200k, takže má taky už nárok na opotřebení, sneslo by vyměnit gufera ventilů, ale to nevím jestli lze na tomto motoru zvládnout bez sundání hlavy a to je věc, kterou si sám dělat nechci, ale zároveň mám tak trochu problém najít šikovného mechanika pro MINI v Brně a okolí.
A najít nejen mechanika, ale zároveň dobrého diagnostika, protože servis mi při hledání příčiny závady oznámil, že se musí vyměnit vanosová kola, v souhrnu za 60k :)

Re: R56 - Porucha VALVETRONIC, nouzový režim, omezený výkon

12. bře 2017 13:36

Tady u té 1.4 byla nadměrná spotřeba oleje. Gufera ventilů tam nedržela. Jinak u nás borec co dělá hlavy říkal,jak k němu vozí hlavy z Peugeotu , že tam mají dost reklamací na vti. Také​ si zákazník sháněl druhý motor potom co zjistil cenu za hlavu. Nakonec jsme se domluvili na výrobě nového kusu uložení než riskovat další problémy s motorem z vrakoviště.

Re: R56 - Porucha VALVETRONIC, nouzový režim, omezený výkon

15. bře 2017 19:09

Tak když Vanos kola 0805K1 a K2 objednáš v Peugeot tak nejsou tak drahé.
Odeslat odpověď