SSimonS píše:
Chcem teraz na leto kupovat nove disky 17" a bojim sa toho že ci to nahodou na tom aute to nebude citit. Teraz mam 16". Hlavne co sa tyka motoricky. Je mi jasne ze to bude tvrdsie,ale co sa tyka spotreby,akceleracie,prevodov a skusenosti.
Viem ze ak nezmenim velkost celeho kolesa s gumou, nic by sa nemalo stat,ale riesim vahu diskov a sirku.
A myslim si ze ak je to stanovene vyrobcom rozmery diskov ake mozem pouzit tak by nemal byt ziadny problem. Ide mi len o postrehy.
diky
K tomuto hadam iba trochu teorie:
Prevažná časť súčasných áut ponúka aspoň tri možnosti. Vo všeobecnosti platí, že väčšie koleso má menší valivý odpor ako menšie koleso s rovnako širokým behúňom plášťa. Pri porovnaní dvoch rovnako veľkých kolies má menší valivý odpor to, ktoré má menšiu výšku ľahko deformovateľnej zložky – v tomto prípade plášťa. Rovnako bude mať auto s väčším diskom a nízkoprofilovým plášťom lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách a pri každej zmene smeru jazdy. Nižší plášť sa totiž deformuje podstatne menej a presnejšie kopíruje trajektóriu danú riadením. So znižovaním profilu pneumatiky však pruženie auta tuhne, no zároveň podstatne rastie schopnosť zvládnuť priečne zrýchlenie. Na druhej strane možno prekvapí informácia, že nízkoprofilová pneumatika zvládne menšie sily v priamom smere a skôr začne pri plnom plyne preklzávať či šmýkať sa pri prudkom brzdení. Tento hendikep čiastočne eliminujú elektronické systémy trakčnej kontroly a ABS. Prínosom použitia väčších diskov je možnosť inštalovať väčšie a výkonnejšie brzdy, dosiahnuť ich dôkladnejšie chladenie a lepšie pohlcovanie tepla samým diskom. V zásade platí, že širšie plášte majú lepšiu priľnavosť, teda lepšie jazdné vlastnosti už na každom povrchu a aj na vode. Moderné plášte sa totiž vyvíjajú i na bezpečné jazdné vlastnosti na mokrom povrchu. Samozrejme, je nevyhnutná správna hĺbka dezénu. Nevýhodou je, že jazda so širšími plášťami vo vyjazdených koľajach či na dlhších priečnych nerovnostiach je menej pohodlná a do volantu sa prenášajú väčšie sily.
Pri zámene pôvodných kolies sa často stáva, že majiteľ nerešpektuje konštrukciu auta. Všeobecne platí, že na bežné, nie výkonné športové automobily (tie zväčša už z výroby majú adekvátny rozmer kolies) sa dá bez komplikácií použiť disk s priemerom o 2-3 palce väčším, než sú na ňom namontované z výroby. Existujú aj extrémne prípady, kde bez najmenších technických komplikácií možno použiť i disky o 5 palcov väčšie, než navrhol a použil výrobca. V takých prípadoch sa kolesá síce stále zmestia do blatníkov, auto pôsobí skvele, ale veľký priemer vážne narúša celkový prevod auta. Rýchlomer i tachometer ukazujú podstatne nižšie hodnoty oproti skutočnosti. Ešte vážnejšie je, že neúmerne rastie zaťaženie hnacieho ústrojenstva, s akým konštruktéri auta nerátali, nehovoriac o ťažko vypočítateľných jazdných vlastnostiach.
Zdroj:
Kód:
http://www.autotuning.estranky.sk/clanky/disky-a-pneumatiky.html