Helou,
tak som sa rozhodol, že technicky zhrniem, čo všetko môjho Malého postretlo za 108042 km. Pre mňa dlhá doba (cca 7 rokov), ale pre auto by to malo byť iba také zahriatie. Som sa pokúsil spísať hlavné klady a zápory:
1. Motor
plusy: stále ide dobre, aj keď sa mi zdá, že už tak neťahá, ale to je len asi zvyk za na výkon. Po presadnutí do nejakej "šunky" vždy zistím, že ťahá dobre
mínusy: obeť cold start issue - našťastie "len" preskočené rozvody bez ďalších následkov (?), náprava rozvodov, výmena napínaka a ďalších zopár vecí. Auto jedného dňa zostalo stáť na križovatke. Pol roka po záruke... Zhrdzavenie presne dvoch "sekundárnych" skrutiek v motore. Prečo práve dve, kua? A zlomené ušká poklopu batérie. Whatever
RADY: Ak sa vám doteraz nič nedosralo a máte "death rattle" zvuk, vymeňte preventívne aspoň napinák (mám už tretí a furt to sem-tam spraví, kua:-/ ) a ak máte lóve, tak aj rozvody. Meňte pravidelne olej, aj keď vám chuji z predajne budú v rámci pravidelných servisných intervalov tvrdiť, že "olej ešte netreba meniť, lebo auto si to nepýta". Yebte na long distance oleje, meňte aj tak každých 10-12 000 km a ušetríte si kopec problémov. Nespoliehajte sa na elektroniku, že vám povie, kedy treba olej vymeniť. Bez debaty. Bodka. S tým súvisí aj bod 3.
2. Podvozok
plusy: robí, čo má, a robí to kurva dobre. Veď všetci vieme. A nehrdzavie resp. iba málinko.
mínusy: nič. Asi pred pol rokom začalo po vypnutí motora niekde v blízkosti výfuka/zadnej nápravy čosi pukať, ako keď sa vám od zmeny teploty rozpína/sťahuje kov. Ale to to nie je. Ledaže by prvých 6 rokov neplatili fyzikálne zákony a nič sa nerozpínalo/nesťahovalo. Dúfam, že to nebude nič vážne. Pracuje sa na identifikácií. Zatiaľ analýza dokázala hovno (
https://www.youtube.com/watch?v=Gb1TMPXi_Ss).
3. Exteriér
plusy: aj po rokoch vyzerá sviežo, a aj napriek roku výroby 2007 stále púta pozornosť. Plastové diely okolo kolies sú ešte praktickejšie ako produkty od Horsta Fuchsa a vyzerajú (podľa mňa) super. Ostatne ako celý exteriérový vizuál. Kópia v podobe Swiftu sa dosť nevydarila. A kópia kópie v podobe Fóbie II sa nevydarila absolútne. Čiže keď traja robia tú istú (vec samozrejme, vy hovadá ;-] ), nikdy to nie je to isté. Jo a karoséria nehrdzavie.
mínusy: červená farba plastového otvoru na kapote sa začína výrazne odlišovať od červenej farby na kapote samotnej. A chróm chytá akúsi patinu. Jo a pruhy na kapote sa od kamienkov ničia o dosť viac, ako lak samotný, ale to skôr ako postreh dávam.
RADY: otvárajte prednú kapotu aspoň raz za dva týždňe. Len tak preventívne. Viď bod 1. A viď vlastne aj bod 4. A na nakladaciu hranu zadného nárazníka si nalepte nejakú oteruvzdornú vkusnú ochrannú fóliu, lebo aj malé predmety padnuté z malej výšky vylúpnu farbu.
4. Interiér
plusy: aj po rokoch vyzerá sviežo, a aj napriek roku výroby 2007 stále púta pozornosť. A nehrdzavie. (ba-dum-tss)
mínusy: celokožené sedačky bez vyhrievania a prevetrávania nikdy viac! Vyhrievanie som si síce dodatočne dorobil, ale prevetrávanie nie, a tak aj pri spustenej klíme vystupujem v lete s chrbátom mokrým, ako má každý herec v hollywoodskom trháku, keď chcú ukázať, ako tvrdo makal v posilovni.Ďalej, bola odtrhnutá páčka otvárania kapoty aj napriek premazávaniu bowdenov. Vŕzganie asi niekde v oblasti pravého B-stlpiku, ktoré začalo zo dňa na deň. Pracuje sa na identifikácií.
RADY: preventívne nielen že premazávajte bowdeny, ale aj otvorte kapotu, nech sa to "nezavarí". Alebo to iba ja som 70kg bezmozgovec s ultramocnými bicákmi? A keď už budete tú kapotu mať otvorenú, tak si čeknite olej. A hladinu chladiacej kvapaliny. Ukazovateľ paliva funguje dosť nelineárne, pri plnej prejdete na jeden "dielik" aj vyše 100km, pri prázdnej je jeden "dielik" tak na 40-50km. A neplánovane otestovaný je aj dojazd s nádržou suchšou ako Martini: aj po naskočení dojazdu "---" km sa dá pri rozumnom správaní na diaľnici spraviť vyše 50 km a ešte vám tam bude čosi ločkať.
5. Strešné okno (áno, vyslúžilo si samostatnú kapitolu)
plusy: využíval som ho naozaj často a velice rád, je free, cool a in. Ostatně ako majitelia Miničiek, že. Je skrátka super, nedám naň dopustiť a nemôžem ho zo svojho života vypustiť. A vlastne najnovšie už ani spustiť.
mínusy: nejde. Po 6,5 roku nejde. Ostalo nehybné ako somár v uliciach Mediny, keď ho chcete odtlačiť, lebo vám zavadzia v ceste. Pri jednom otvorení čosi zachrapčalo a už nejde. To čosi je malé plastové koliečko v motorčeku otvárania (viď obr.), ktoré preskočilo o zúbok a na jednom mieste to začne točiť naprázdno. Pokus o jeho nahradenie zatiaľ neúspešný. Je super, že tam je slabý článok, ktorý povolí a ochráni iné veci, ale prečo, soudruzi z NSR, mám kvôli kusu za 35 centov kupovať celý motorček za 300 doláčov, kua?
RADY: mažte mechanizmus okna aspoň raz za rok podľa návodu na nete. Alebo aspoň za dva roky. Alebo aspoň raz za tri roky. Každopádne mažte. Auto, aj seba. A aj keď budete mazať, neni to záruka, že to vydrží. Pracuje sa na riešení, ktoré bolo v laboratóriach bmw odfláknuté viac ako ľubovoľný song Desmodu.
6. Kufor
plusy: hlavným plusom je, že vôbec nejaký je. Je malý. Ale je to Mini. A mini sa nekupuje kvôli kufru. Sem-tam dosť pomôže finta s "polosklopenými" sedadlami. Dno kufra je usposobené pre uctievačov pivného boha, kedže je presne vypočítané na dve štandardizované pivné prepravky. To nebude náhoda! Takže z kufra máme radost, Vincente!
mínusy: zlomil sa horný úchyt ľavej sieťky, samorezka to vyriešila. Zlomilo sa pravé uchytenie na krycom plate, ten umelý tŕň stále vypadáva. Nevyriešilo ani milión lepidiel. Pracuje sa na riešení. Pokazil sa gombík otvárania kufra nad značkou, zlomené PVC kurvítko za 3 centy. Cena nového kusu vysoká, napílenie celého dielu (doslova) a vyrobenie nového tlačítka na plošáku to vyriešilo (viď iný môj post). Najnovšie (cca mesiac) keď chcem otvoriť kľúčom iba kufor, ten sa síce otvorí, ale pri zavretí musím stlačiť aj tak gombík nad značkou, inak sa kufor nedá zavrieť. To sú tie veci medzi fázou a nulákom, ktoré sú nevysvetliteľné. Pracuje sa na identifikáCSIí.
7. Elektronika
Elektronika, až na tú vec uvedenú v bode 6 a rádio, štrajkujúce s periodicitou štrajkov na Ruzyni, zatiaľ ide (klopkám si na drevo). Autobatéria je stále pôvodná :-O, ale pred zimou ju asi preventívne vymením už. Xenón má výdrž ako singel Michala Davida v hitparáde, za 7 rokov bol menený iba raz.
8. Budúcnosť
minule mi pri úplnom vytočení do prava a pohnutí sa dopredu čosi akoby buchlo vpredu na náprave. Ale urobilo to raz a zatím nič. Možností je veľa, tak uvidím. každopádne "vďaka" našim cestám očakávam problémy v oblasti náprav. U mně zatím dobrý, ale ten tvrdý podvozok dostal zopár krát zabrať viac ako intelektuál v multiplexoch. Klopem si na drevo. Cold start issue je zatím vyriešené, dúfam, že na natočenie pokračovania neostanú pánovi Kurvítkovi peniaze. Veci z bodov 2 a 5 sú otázne, takže ani Petr Novotný nevie ako to dopadne. A že ten vie všetko. Turbo šlape výrazne lepšie ako rovnomenná kapela, vychladzujem ho ako pivko v piatok večer, takže dúfam, že mi bude dlho a poctivo fúkať do... motora.
Záver:
Auto ide super, ale má svoje chyby. Ide skôr o prkotiny, mimo cold start issue teda
Skôr ma mrzí to, že auto ide do výroby ako taký polotovar a testuje sa na prvých kusoch. Ale to tu vždy bolo a vždy bude. Dúfam, že sa dožije aspoň takého veku, ako Marshallovo Fiero v HIMYM (S02E17).
Po vyše 100 000km na tankodrómových cestách prevažne v Banánistane prevažne v Hlavnej dedine, udeľujem môjmu Malému 9 napinákov rozvodových reťazí z 10tich.
PS - ak nie je vhodne zvolená téma, prosím admina, nech to presunie, kam to má ísť. THnX 1138