Po delší době je vše podstatné hotové, tak to trochu sepíšu.
Představuji vám Mini Cooper S R53 JCW Checkmate vyrobený 06/2006, sériové číslo JCW S12924, původně 211 hp.
Po koupi jsem chtěl udělat servis kompresoru, ať mám klid. Odvezl jsem k Příbrami panu Holubovi (Taube Mini servis), na FB velmi chválenému specialistovi na Mini.
Při zevrubnější kontrole, po sundání olejové vany, se zjistilo, že píst má kousek odštípnutý, je axiální vůle na klice, a navíc chladič motoru i klimakompresoru je promáčknutý.
Rozhodl jsem se tedy udělat kompletní GO motoru, než měnit jen jeden píst a čekat, co odejde dál.
Písty z BMW jsou dražší než kované, takže jsem objednal kované písty Wössner ze slitiny 4032 se silikonem s menší roztažností, k nim kované ojnice K1 a ojniční ložiska ACL.
Lepší rovnou udělat výbrus a honování válců, kontrolu klikové hřídele ultrazvukem atd., takže polomotor putoval na doporučení k panu Mackovi, motoráři ze Štítů u Šumperka.
Udělal se výbrus na oversize 77,5 mm, vše se vyčistilo, složilo, klikovka naštěstí v pořádku, rezatý motor se hezky nastříkal barvou a odvezl jsem ho zpět do Suchodolu (ještě s jedním motorem z R56 a váhově to je úplně jiná liga
).
Udělala se hlava, GO kompresoru, rozvody, vyměnila se těsnění, termostat, vodní pumpa, napínací kladka i olejová vana.
Na autě byla nějaká divná řemenice kompresoru, změřili jsme 50,2 mm, standardní 11% u JCW by měla být 58,3 mm, takže tu noname jsem nechal vyměnit za 17% řemenici KAVS, nový řemen i svíčky NGK Iridium (díky JK Mini). A samozřejmě mělo smysl vyměnit i spojkovou sadu s dvouhmotovým setrvačníkem od LUK.
Chladič jsem koupil sportovní od Mishimoto s 4 cm jádrem oproti 2,5 cm, ať to líp chladí, a klimakondenzátor i nový větrák od Nissens.
Krom toho se měnila i brzdová kapalina, kryty A sloupků, seřídila okna, aby pořádně těsnila a nehučela, seřídil zadní ostřikovač a vyměnily se unavené písty kapoty.
Času mají málo, tak přestože výbrus motoru byl v půlce března hotový, auto jsem si vyzvedl až 25. června.
Na zajetí motoru se dal minerální olej Millers Oil SAE30.
A frčel jsem po okreskách domů, lehkým tempem s proměnlivými otáčkami jsem následně najezdil 650 km a vyměnili jsme olej už za syntetický Millers Oils EE Performance C3 5W-40.
Mezitím vším jsem nechal renovovat 17" kola ET 40 - repliky GP 18" kol, protože dvě měla odřené hrany a už se i loupal lak na frézovaných částech. Kombinace lakování a CNC broušení čelních ploch stála docela dost, ale výsledek naprosto perfektní, oproti lesklé černé jsem dal saténově matnou černou, která víc odpovídá GP originálu.
K takhle dravému autu jsou potřeba pořádné gumy a tak jsem objednal Michelin Pilot Sport 5 215/45 R17 91 Y a nechal si je zapsat do TP. Kola váží 8,7 kg což je ještě míň než 18" GP (ta mají 9 kg) a pneu váží 7 kg. Původně tam byly dvě různé značky levných pneu, hrůza.
Na zimu byla k autu sada originálních Flame Spoke 17" ET 48 kol, renovovaná v antracitovém komaxitu, hrany dobré a až na pár drobných škrábanců v pořádku. Gumy měly vzorek skoro jak nový, ale zase dvě značky, 2015 a 2018, už hodně tvrdé, tak jsem je prodal a akorát budu měnit za Continental WinterContact TS 870 P 205/45 R17 88V.
K tomu samozřejmě nové středové krytky JCW, čepičky ventilků JCW a černé šrouby, ať to trochu vypadá
Doma jsem si už sám vyměnil filtr v JCW sání za K&N, vyměnil oloupaná loga Mini vepředu a vzadu, stěrače včetně ramínek, dal novou měrku oleje místo staré pokroucené, krátkou anténu podařilo se mi sehnat nové originální koberce Mini City na R53 (z Řecka přes eBay
).
Starý intercooler kompresoru už byl dost zašlý, z Německa se mi podařilo sehnat repliku GP intercooleru od Nissens a i originální GP kryt intercooleru. Ceny mimo, ale chtěl jsem, ať to vypadá a už jsem tam tak jako tak zahučel strašně moc
Motorový prostor jsem kompletně vyčistil, škrábance na laku opravil barvou a jako třešničku na dortu pořídil očička Minimeyes.
Když jsme s tátou měnili olej, všimli jsme si, že nesvítí pravý xenon. Kamarád Pumik doporučil výměnu za LED, které svítí mnohem líp a déle vydrží, mají hezčí bělejší světlo a taky tolik nehřejí a nevypalují čočky.
Z SK jsem objednal D1S LED 6000K žárovky od NHK a pokusil se je retrofitovat do stávajících světel s D2S úpravou plastového držáku žárovky. To se podařilo, aspoň jsem si to myslel, jedno světlo ale už nesvítilo. Z kablíků k žárovce opadávala izolace, prostě 18 let je dlouhá doba. Navíc skla už zdaleka nebyla čirá a průzračná. Vyřešil jsem to koupí nových světlometů, opět z Německa se mi podařilo sehnat prvovýrobu Magneti Marelli a za dobrou cenu. Výměna světlometů byla jednoduchá a osazení D1S LED žárovkami otázka chvílky, a svítí naprosto skvěle. Předtím zamlžení skla rozptylovalo světlo a čára byla nevýrazná, po výměně naprostá nádherná ostrá čára potkávacích světel, svítí skvěle, bíle, vše jak u full LED moderních světlometů.
Také jsem našel čas na kompletní důkladné umytí celého auta, prozatímní opravu ďubek od kamínků, ruční naleštěnía a navoskování. Lak velmi prokoukl.
V srpnu bylo 1000 km od GO najeto a nastal čas naladit motor na brzdě, aby nad 4000 otáček nebyla chudá směs a spalování probíhalo správně vzhledem k osazené 17% řemenici.
Můj cíl nebyl výkon ale dlouhodobá spolehlivost jako OEM+, a kromě řemenice se nic zvyšujícího výkon ani neměnilo, takže jsem neočekával velké navýšení ve špičce, ale 225-230 hp by mě potěšilo.
Udělal jsem si výlet na jižní Moravu k JK Mini (Jan Kučera) do Hustopečí a na 100 oktanový benzín naladil krásných
217 hp a 253 NM. Taky se vyměnily zapalovací kabely.
Ukázalo se, že ani GP intercooler nad 6000 otáček nestačí a kdybych měl Airtec, mohl bych mít o těch 10 koní víc. Ale GP intercooler se zase rychleji ochlazuje a na moje okreskové ježdění bohatě stačí. Podstatné je, že došlo ke zvýšení výkonu a kroutícího momentu v celém průběhu otáček a to cítit opravdu je. Znatelně vyšší výkon ve špičce by vyžadoval Airtec IC, ostrou vačku, nové svody atd. a to mi dává smysl jedině u okruhového speciálu. Pumik má 264 hp kdesi za 7000 otáčkami, ale mezi 3000-5000 rpm jsem mu výkonově poměrně blízko, za mě velká spokojenost
Času nyní nebylo tolik, kolik bych chtěl, tak mám nyní najeto 1500 km od GO a motor šlape nádherně, takže po stránce motorové už mám doufejme vše na dlouhou dobu pořešené